بتن آریانا

اجرای بتن

اجرای بتن
07
مهر
1398
در این مقاله نحوه اجرای بتن را مشاهده خواهید نمود. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت بتن آریانا مراجعه کنید.

نحوه اجرای بتن

بعد از اینکه کف پی را آماد کردیم برای این که آب بتن سریع از زیر پی خارج نشود حتما باید بستر بتن ریزی مرطوب باشد. باید به این نکته توجه کرد که آب در کف پی جمع نشود و فقط رطوبت وجود داشته باشد. بعد از مرطوب شدن کف پی میبایست بتن آماده شده  (شن + ماسه + سيمان + آب) را در محدوده ابعاد پی بریزیم.

بتن ريخته شده را  با استفاده از شمشه و تراز و يا شيلنگ تراز، كاملاً ماله كشى می کنیم تا  كاملاً متراكم و یکنواخت بشود.‌ بتن ريخته شده با استفاده از شمشه صاف شده است. پس از انجام عمليات بتن ريزى، عمل آوردن بتن انجام مى‌شود. در زمان ريختن بتن، دقت شود كه ارتفاع بتن  در هر نقطه كمتر از ۵ سانتى متر نباشد.

 

برای اجرای رنگ بتن مایع باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • شستشو و تمیزکاری سطح حتما انجام شود
  • همیشه به این نکته توجه داشته باشید که شفته آهک باید قبل از اجرا بتن مرطوب باشد تا آب بتن را جذب نکند.
  • بعد از اینکه بتن را ریختیم بسته به دمای هوا باید حدودا ۱۰ ساعت سطح آن مرطوب نگه داشته شود. شما بعد از یک روز می توانید عملیات بعدی را شروع کنید.
  • ترمیم محل های سست و تخریب شده پیشنهاد می شود از پودر ترمیم کننده و چسب بتن استفاده گردد.

 

آرملات

آرملات یک نوع بتن سخت رنگی است ولی قدرت و مقاومت آن بیشتر از بتن سخت رنگی است. به همین خاطر امروزه آرملات را با نام بتن سخت صنعتی بیشتر می شناسند دلیل این نامگذاری هم این است که بیشتر در مکان های صنعتی کاربرد دارد.

اجرای بتن رنگی:

باید از سیمان و پودر های رنگی مخصوص و مختلف استفاده کرد که آن هم به طور همزمان با بتن ریزی اجرا می گردد و تحت عنوان کفپوش و پوشش نهایی اجرا می شود.

یکی دیگر از ویژگی های بتن رنگی افزایش عمر بتن است. با اجرای کف پوش بتن رنگی سطحی صاف و کاملا یک دست حاصل می شود که می تواند خاصیت ضد سایش و ضد باکتری هم داشته باشد . اجرای بتن رنگی به لحاظ فیزیکی و مکانیکی از مقاومت بالایی برخوردار است. نحوه اجرای بتن رنگی به دو روش پاششی و ماله پروانه ای است. مقدار پودر رنگی مورد استفاده در اجرای بتن رنگی به ضخامت 1 سانتی متر , در هر متر مربع حدودا 5 کیلو گرم می باشد. ممکن است که کف سالن ها پارکینگ ها یا سوله ها در معرض عوامل مخرب قرار بگیرد برای جلو گیری از تخریب آنها بهتر است که از کفپوش بتن رنگی استفاده کنید زیرا کفپوش بتن رنگی در برابر انواع فشار های حاصل از حرکت وسایل نقلیه و قفسه های انبارها, مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

اجرای بتن ریزی کف با ماله پروانه ای و مزایای آن

ماله پروانه که نام دیگر آن ماله برقی می باشد که جهت لیسه ای کردن سطح بتن کف استفاده می شود که ماله پروانه دارای دو نوع برقی و موتوری می باشد که از نوع موتوری بیشتر استفاده می شود. ناگفته نماند که ماله پروانه ای در دو نوع بصورت سرنشین دار که اپراتور بر روی آن نشسته و عملیات کنترل و پرداخت سطح را انجام میدهد و برای پرداخت سطوح وسیع به کار میرود. و ماله نوع دوم که اندازه های مختلف دارد بصورت دستی کنترل میشود و اپراتور با حرکت خود ماله را کنترل میکند. کیفیت سطح پرداخت شده به روش تسطیح و شمشه کشی و عملکرد اپراتور دستگاه بستگی دارد.

و مزایای آن

۱- یکنواختی در سطح بتن

۲- امکان صیقلی کردن سطح بتن برای استفاده بصورت کف سازی نهائی

۳- جلوگیری از بروز ترک های سطحی در بتن

 

اجرای بتن ریزی کف انبارها، سوله و پارکینگ ها با ماله پروانه ای

برای اجرای بتن ریزی کف انبار ها و یا سوله ابتدا باید کف را کاملا از سنگ های بزرگ پاک سازی و بعد سطح زمین را صاف کنید و بعد شروع کنید. مهم ترین راه برای قبل از بتن ریزی کف پارکینگ اجرای مگریزی است و بعد از آن نوبت به آرماتور بندی می رسد. که در هنگام آرماتور بندی باید حواسمان حسابی جمع باشد که میلگردها زنگ زده و یا پوسیده نباشد تا آسیبی به کف وارد نشود بعد از اجرای آرماتور بندی کف پارکینگ نوبت به مهم ترین کار یعنی اجرای بتن ریزی کف پارکینگ می باشد.

معقوله ی مهم هم در اجرای بتن ریزی کف پارکینگ، دستمزد بتن ریزی است که دستمزد بتن ریزی به چند دلیل تغییر می کند. هر چقدر مساحت زیاد باشد دستمزد بتن ریزی پایین می آید و بلعکس اگر مساحت پروژه کم باشد در این صورت دستمزد بتن ریزی بالا می رود.